Ford Pol-Motors - Twój dealer Forda

ABS – jak to działa

W samochodach coraz częściej pojawiają się różnego rodzaju systemy, których zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. Jednym z takich systemów jest ABS (Anti-Lock Braking System) czyli układ mający na celu blokadę kół podczas hamowania. ABS umożliwia manewrowanie samochodem w trakcie poślizgu. Typowy system ABS zbudowany jest z układów kontrolujących prędkość obrotową każdego z kół oraz zaworów (układów) zmniejszających ciśnienie oddzielnie w każdym obwodzie hamowania, a w rozbudowanych układach indywidualnie na każdym kole. Działanie zaworów jest sterowane przez system komputerowy na postawie obrotów kół.

Brak ABS w samochodzie powoduje, że podczas ostrego hamowania koła całkowicie zablokowują się poprzez nagłe zetknięcie opony z podłożem. W takiej sytuacji samochód może pojechać prosto, wysunąć się w lewo lub w prawo albo w skrajnym przypadku obrócić się wokól własnej osi. Najczęściej nagłe zahamowanie powoduje, że kierowca traci panowanie nad pojazdem i dochodzi do kolizji drogowej. Oczywiście można hamować pulsacyjnie, jednak wiele osób w sytuacji kryzysowej, wciska pedał hamulca do samego końca.

 

Samochód wyposażony w system ABS, uniemożliwia zablokowanie kół. System w momencie całkowitego wciśnięcia hamulca, zmieni wartość siły hamowania na mniejszą, a następnie zwiększa ją. Działanie ABS przypomina więc, wspomniane wyżej hamowanie pulsacyjne. System najlepiej sprawdza się na śliskiej nawierzchni; hamowanie na suchej drodze nie jest do końca jasne. Z jednej strony nagłe hamowanie na suchej powierzchni wydłuża się o kilka chwil, z drugiej jednak chroni opony przed zatarciem.

 

Hamując z systemem ABS, należy zawsze naciskać pedał hamulca do oporu i trzymać go tak do całkowitego zahamowania samochodu. ABS to system, który opiera swoje działania na reakcji, jaka towarzyszy przestraszonemu kierowcy. Niestety system szwankuje na nawierzchniach dziurawych. Gdy w momencie hamowania, auto wjedzie w dziurę system zaczyna „głupieć” i odejmuje siłę hamowania.

 

Działanie ABS jest dość mocno wyczuwalne przez kierowcę. Zawory, powodują pulsowanie pedału, a w kabinie samochodu słyszalny jest dźwięk, przypominający klekot lub uderzanie młotkiem. Powstaje nawet złudne wrażenie, że coś się zepsuło. Osoby, które nigdy nie miały styczności z działaniem systemu, powinny wypróbować go na jakiejś bezpiecznej powierzchni, tak aby wiedzieć w jaki sposób działa ABS.

Zdania na temat ABS są mocno podzielone. Wielu kierowców chwali sobie system, i uważa go za bardzo pomocny w trakcie niebezpiecznych sytuacji. Przeciwnicy twierdzą że ABS zimą bardziej szkodzi niż pomaga, wydłużając drogę hamowania.Szczególnie zwracają uwagę na sytuacje, w których ABS zamiast wykorzystać luźne elementy nawierzchni, ignoruje je wydłużając czas hamowania. Przykładem może być np. śnieg lub piasek, który bardziej pomaga w hamowaniu niż szkodzi.

 

ABS często usypia czujność wielu kierowców, którzy przekraczają granice zdrowego rozsądku i zbyt ufnie podchodzą do tego typu systemów, z nadzieją że wyratuje on ich z najgorszej opresji.

 

Wiele osób zastanawia się, czy warto mieć w swoim samochodzie system ABS. Okazuje się, że posiada on zdecydowanie więcej zalet niż wad. Największą zaletą systemu jest przywrócenie możliwości prowadzenia samochodu podczas nagłego hamowania. Również zwiększająca się liczba samochodów, wyposażonych w system ABS świadczy o tym że większość kierowców dostrzega jego zalety niż wady.

 

Kierowcy powinni również wiedzieć, że o system ABS należy również odpowiednio dbać. Należy regularnie sprawdzać poziom płynu hamulcowego i wymieniać go częściej, niż w przypadku zwykłego układu hamulcowego.

Napisz do nas na Messengerze!