Ford Pol-Motors - Twój dealer Forda

Jak i kiedy prawidłowo używać światła przeciwmgłowe

Mgliste poranki i noce. Jesień i zima to czas, kiedy możemy zostać zaskoczeni przez mgłę na drodze, zwłaszcza na otwartym lub wyżynnym terenie. Jak zatem poprawić sobie widoczność we mgle i samemu być widocznym dla innych kierowców?

Kiedy należy włączyć światła przeciwmgłowe, a w których przypadkach będzie to bezzasadne oślepianie innych kierowców? Nieuzasadnione użycie świateł przeciwmgłowych grozi mandatem w wysokości od 100 do 200 zł i dwoma punktami karnymi, dlatego warto wiedzieć, kiedy można z nich skorzystać.

 

Przepisy ruchu drogowego określają inne warunki, uzasadniające używanie świateł przeciwmgłowych przednich oraz tylnych. Dla świateł tylnych kodeks precyzuje to bardzo dokładnie – gdy widoczność spada poniżej 50 m. Jest to naprawdę gęsta mgła, której przeciętny kierowca doświadcza naprawdę bardzo rzadko. Oczywiście nikt nie będzie biegał z linijką i mierzył zasięgu widoczności, ale w przypadku tylnych świateł przeciwmgłowych zalecamy dalece idący rozsądek – jest to bardzo silna żarówka, o dużej mocy, która może oślepiać jadącego za nami kierowcę. Jeśli w tylnym lusterku widzimy jadący za nami pojazd, to z dużym prawdopodobieństwem możemy stwierdzić, że i jego kierowca również nas widzi. Dlatego w tym przypadku użycie tylnego światła przeciwmgłowego nie będzie dodatkowym wentylem bezpieczeństwa, a jedynie bezpodstawnym oślepiaczem współużytkowników drogi. Lepiej nacisnąć kilka razy pulsacyjnie hamulec – oczywiście wyłącznie wtedy, gdy odległość między nami i jadącym za nami pojazdem na to pozwala – aby kierowcy za nami zamrugały silniej nasze światła stopu. Jest to wystarczające potwierdzenie naszej obecności na drodze.

 

Inaczej oczywiście ma się sytuacja, kiedy mgłę można przysłowiowo kroić nożem. Wtedy włączamy tylne światła przeciwmgłowe, gasząc je jednak od razu kiedy widoczność ulegnie poprawie.

 

Warto jeszcze dodać, że tylnych świateł przeciwmgłowych używamy wyłącznie razem z przednimi.

 

W przypadku przednich świateł przeciwmgłowych ustawodawca zostawia dużo więcej swobody w interpretacji warunków pogodowych, uzasadniających ich użycie. Otóż przednich świateł możemy używać w warunkach niedostatecznej widoczności, spowodowanej mgłą oraz opadami atmosferycznymi deszczu lub śniegu, a także od zmierzchu do świtu na drodze oznaczonej jako „droga kręta”.

 

Dla wielu niestety takie sformułowanie przepisów oznacza oślepianie kierowców jadących z naprzeciwka przy pierwszej lepszej mgiełce czy niewielkim kapuśniaku. Warto kierować się rozsądkiem również i w tym przypadku – jeśli warunki pogodowe nie wpływają na zasięg naszego widzenia, nie używajmy bez potrzeby świateł przeciwmgłowych.

 

Jeśli jednak nie widzimy dobrze pobocza, a jazda ze względnie komfortowej zamienia się w uporczywe wypatrywanie drogi z nosem przyklejonym do szyby – nie wahajmy się w tym przypadku użyć przednich świateł przeciwmgłowych.

 

Dodajmy, że włączenie dodatkowo świateł drogowych w celu poprawienia widoczności daje efekt wprost przeciwny do zamierzonego, ponieważ mocne promienie rozpraszają się w kropelkach mgły, tworząc białą ścianę i ograniczając widoczność do zera. W czasie mgły nie używamy długich świateł!

 

Na koniec kilka uwag „prewencyjnych”. Jesienią i zimą warto przecierać z błota i rosy przednie lampy. Nie zapominajmy również o regularnym czyszczeniu przedniej szyby – także od środka! Kurz i pył mocno wpływają na ograniczenie widoczności, co jest szczególnie dokuczliwe przy zamgleniu. Przyjrzyjmy się również wycieraczkom – jeśli zostawiają smugi lub „skaczą” po szybie, to znak, że pióra należy wymienić na nowe. We mgle zachowujemy szczególną ostrożność i jeśli naprawdę nie ma takiej potrzeby – starajmy się unikać manewru wyprzedzania.

Napisz do nas na Messengerze!