Ford Pol-Motors - Twój dealer Forda

Zmiany w przepisach dot. leasingu operacyjnego od 2019 roku

Od 1 stycznia 2019 roku wejdą w życie zmiany w leasingu operacyjnym, który jest najczęstszą formą leasingowania samochodów. Co niosą za sobą zapowiadane zmiany, kogo najboleśniej dotkną i czy warto pospieszyć się z decyzją o zakupie samochodu w leasingu jeszcze do końca 2018 r.?

Zgodnie z wskazaną ustawą, do kosztów uzyskania przychodów nie będzie można zaliczyć opłat leasingowych, dotyczących nadwyżki wartości samochodu ponad 150 000 PLN. Jest to najistotniejsza i najważniejsza zmiana, jaką przyniesie nowy rok.

Co ważne - moc dotychczasowych przepisów, szczególnie w zakresie uwzględniania w firmowych kosztach uzyskania przychodu (KUP) kosztów leasingu (czyli rat leasingowych, nie kosztów eksploatacyjnych), będzie obejmowała firmy które zdecydują się na wzięcie samochodu w leasing jeszcze w 2018 r. Pozwoli to uniknąć nowych przepisów do końca trwania umowy leasingowej.

Warto się zatem pospieszyć z decyzją o wzięciu leasingu.

Szczególnie, jeśli planuje się wyleasingowanie droższego samochodu osobowego. To tych przedmiotów leasingu bowiem dotkną głównie wprowadzane modyfikacje.

Przykład
W leasingu znajduje się pojazd o wartości 200.000 zł. Rata leasingu wynosi 7000 zł. Do kosztów podatkowych zaliczyć można wyłącznie 150.000/200.000 x 7.000 = 5250 zł.

 

Użytkownicy tańszych samochodów zmian w przepisach w zasadzie nie odczują, ponieważ zmiany, które obejmą samochody warte mniej niż 150 000 zł dotyczyć będą głównie sposobu uwzględniania kosztów eksploatacyjnych leasingowanych aut.

Mianowicie niezależnie od sposobu finansowania auta (kredyt, gotówka, pożyczka czy leasing), wydatki eksploatacyjne na auta wykorzystywane do celów firmowych każda firma będzie rozliczać wg tych samych zasad.

Poniższa tabela uszczegóławia skutki projektowanych zmian:

Samochód stanowiący środek trwały Samochód stanowiący własność pracownika podatnika wykorzystywany
w działalności gospodarczej
Samochód użytkowany na podstawie umowy najmu lub leasingu operacyjnego Samochód niestanowiący majątku gospodarczego 1-os. przedsiębiorcy ale stanowiący jego własność wykorzystywany w działalności gospodarczej
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów w CIT 1.Amortyzacja – limit 150 tys. PLN
2.Koszty eksploatacyjne – 50% wydatków
3.Koszty eksploatacyjne – 100% wydatków przy prowadzeniu ewidencji VAT
Do wysokości tzw. kilometrówki 1.Opłaty – limit 150 tys. PLN
2.Koszty eksploatacyjne – 50% wydatków
3.Koszty eksploatacyjne – 100% wydatków przy prowadzeniu ewidencji VAT
Zaliczenie do kosztów podatkowych w PIT 1.Amortyzacja – limit 150 tys. PLN
2.Koszty eksploatacyjne – 50% wydatków
3.Koszty eksploatacyjne – 100% wydatków przy prowadzeniu ewidencji VAT
Do wysokości tzw. kilometrówki 1.Opłaty – limit 150 tys. PLN
2.Koszty eksploatacyjne – 50% wydatków
3.Koszty eksploatacyjne – 100% wydatków przy prowadzeniu ewidencji VAT
Koszty eksploatacyjne – limit 20%

 

Źródło: Moore Stephens Central Audit.

Leasing nadal będzie korzystną formą finansowania samochodów dla przedsiębiorców. Do jego głównych korzyści należy zaliczyć:

  • Możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodu cały czynsz inicjalny oraz raty leasingowe, które pokryją wartość samochodu.
  • Brak konieczności prowadzenia “kilometrówki” dzięki czemu koszty utrzymania pojazdu i jego eksploatacji mogą zostać odliczone w całości od przychodu firmy.
  • Możliwość zdecydowania się na wysoką wpłatę wstępną, która pozwoli szybko uzyskać optymalizację podatkową.
Napisz do nas na Messengerze!