Ford Pol-Motors - Twój dealer Forda

Nowe opony – co nam mówią oznaczenia producentów

Oznaczeń na nowych oponach jest tak dużo, że trudno się w nich połapać, na szczęście większość z nich jest sformalizowana i pozwala dobrać oponę idealną do naszego samochodu. Niektóre z nich mówią nam o rozmiarze opony, inne zaś o jej jakości i zastosowaniu.

Sprawdzamy rozmiar opony

Rozmiar opony to najważniejszy element, na który musimy zwrócić uwagę. Można ją znaleźć zarówno z boku opony, jak i na tabliczkach w samochodzie. Cyfry, które są na niej pokazane opisują jej szerokość, stosunek wysokości jej boku do szerokości i konstrukcję. Następne oznaczenia to średnica osadzenia (czyli wielkość obręczy), indeks nośności i klasa prędkości.

 

Opony wyścigowe i inne

Na oponach można spotkać się z różnymi klasami prędkości, a zwykłych użytkowników interesują przeważnie te do 160 km/h, czyli najbardziej popularne. Wyrażona jest ona literą Q. Można kupić także znacznie droższe opony, które będą miały oznaczenie od 170 do nawet do 300 km/h, ale trudno znaleźć im zastosowanie podczas normalnej jazdy. Oznacza się je następnymi literami alfabetu – R, S, T, H, V, W i Y.

Kolejnym elementem opisującym oponę jest indeks nośności. Dzięki niemu wiemy, jakie obciążenie może znieść pojedyncza opona. Tę wartość należy pomnożyć przez ilość opon i sprawdzić, czy masa całkowita samochodu z obciążeniem nie przekracza tej wartości. Jest to mało prawdopodobne w samochodach osobowych, ale jeśli jakieś opony mają zbyt małą nośność, to należy wybrać inny model. Właściciele pojazdów dostawczych często wybierają opony XL, czyli modele wzmocnione. Dzięki nim samochód może przewieść większy ładunek. Kolejne oznaczenie to VR i ZR, które opisują, z jaką prędkością można użytkować oponę, podczas maksymalnego obciążenia. VR oznacza, że możemy jechać 210 km/h, natomiast ZR – 240. Ten parametr rzadko kiedy zdarza się sprawdzić w warunkach drogowych. Warto kupić natomiast opony oznaczone jako RF, które umożliwiają jazdę przez krótki czas po przebiciu opony, gdyż są wzmocnione.

Sprawdźmy także wiek opony

Producenci oznaczają opony także symbolem DOT, który pokazuje nam datę wyprodukowania opony (tydzień i ostatnie dwie cyfry roku umieszczone w obwódce). Dzięki temu wiemy, że nasza opona zeszła niedawno z linii produkcyjnej, lub że trzeba będzie ją wymienić. Jeśli opona jest starsza niż pięć lat, należy ją jak najszybciej wymienić, gdyż nie ma już odpowiednich właściwości.

 

Warunki użytkowania opony

Na oponach znajdują się też oznaczenia, które podpowiadają nam, w jakich warunkach można je używać i jakiego ciśnienia użyć do ich pompowania. M+S na oponie oznacza, że jest to model przeznaczony na śnieg i błoto, a Max Inflation to nic innego, jak maksymalne ciśnienie, do którego możemy ją napompować.

Każdy model w Europie musi posiadać oznaczenie ECE lub E, oznaczający homologację. Producenci umieszczają na oponach znacznik TWI, który pozwala ocenić, czy rzeźba bieżnika nie jest nadmiernie zużyta. Jeśli zużycie sięgnie tego znacznika, to wymagana jest wymiana opony.

Dzięki oznaczeniom na oponie będziemy mogli ją zamontować w odpowiedni sposób, dlatego zwróćmy uwagę na znacznik rotation (kierunek toczenia), a także oznaczenie outside i inside (w oponach asymetrycznych).

Informacje są umieszczane nie tylko na samej oponie, lecz także na jej etykiecie, przyklejonej początkowo do bieżnika opony. Dzięki temu można ocenić, jaki ma ona opór toczenia, wpływający na spalanie i przyczepność do mokrej nawierzchni. Ostatnim elementem, który jest umieszczany na etykiecie opony jest poziom hałasu emitowanego podczas toczenia.

Napisz do nas na Messengerze!